Érzelmi és viselkedési zavarok a hittanórán:
szorongás és indulat kezelés
LT’20.3.
Vezető: Dr. Szászi Andrea (katechetikai szakértő, igazgatóhelyettes, RPI)
Időpont: 2020-09-11 - 0000-00-00
Hely: Debrecen
Csoport létszám: 25 fő
Tanóra: 6
Részvételi díj: 6000 Ft/fő
Célkitűzés:
Szoktunk-e arra gondolni, hogy milyen élethelyzetekből, milyen érzé-
sekkel érkeznek a gyermekeink, fiataljaink a hittanórára? Mi minden
lehet a „függöny mögött”? Vajon mi lehet annak az oka, hogy az egyik
gyermeket szóra sem lehet bírni, míg a másiknak „be nem áll a szá-
ja”, közbevág, felesel? Mit lehet tenni, ha elszabadulnak az indulatok?
A szakmai nap egyik célkitűzése a „függöny” fölemelése, érzékenyítés,
szemléletmód formálás a gyermeki szorongás és az indulatkezelés kap-
csán. Ehhez elhangzanak bevezető előadások, de lehetőség lesz a közös
csoportmunkára, ötletgyűjtésre is.
Programtervezet:
• Kompetenciánk és határaink a hittanórán
• A függöny mögött: gyermekeink és a „hozott anyag” (Minták,
családi háttér, egyéni sajátosságok)
• Csoportdinamika és közösség építés a hittanórán
• Szorongó gyermek a hittanórán
• Indulatkezelési zavarok a hittanórán
• Ötletek, módszerek a megsegítéshez
Ajánlott irodalom:
Hudra Nikoletta: A viselkedészavarok iskolai korrekciója, in: Új
Peda­gógiai Szemle 58 (2008/5), 25-40, elérhető: http://ofi.
hu/tudastar/hudra-nikoletta
Janoch Mónika: Problémás viselkedések megelőzése és kezelése
autizmus­spektrum zavarokban, Budapest, Autizmus Alapít-
vány, Kapocs Könyvkiadó, 2012.
Németh Gáborné Doktor Andrea: A szociális kompetencia fejlesz­
té­sének lehetőségei az iskolában. Új Pedagógiai Szemle 58
(2008/1), 23-34, elérhető: http://epa.oszk.hu/00000/0003
5/00120/2008-01-ta-Nemeth-Szocialis.html
Zsolnai Anikó: A szociális fejlődés segítése, Budapest, Gondolat Ki-
adó, 2013.
Whitehouse, Éliane-Pudney Warwick: Mindjárt felrobbanok! Gye­
rekek indulatkezelési problémáinak megoldása, Szentendre,
Geobook Kiadó, 2013.
Buda Mariann: Tehetünk ellene? A gyermeki agresszió, (Modern pedagó-
gia gyakorlatban 3.) Budapest, Dinasztia, 2005.