Istenképek szerepe a lelkipásztori szolgálatban és a hittanoktatásban
LT'24.4.
Vezető: Dr. Kis Klára (egyetemi docens, pasztorál- pszichológus, DRHE) Dr. Szászi Andrea (lelkipásztor, vallástanár, pszichopedagógus, katechetikai igazgató­ helyettes RPI)
Időpont: 2024-10-09 - 2024-10-11
Hely: Beregdaróc, Hét Csillag Konferencia Központ
Csoport létszám: 20 fő
Tanóra: 15
Részvételi díj: 15000 Ft/fő
A hitünk Isten ajándéka. Ugyanakkor azt is megtapasztaljuk, hogy a hitünk szemléletmódot, magatartást is jelent, folyamatosan fejlődik és formálódik, egész életünk során. Az egyik alappillére, hogy mit gondolunk és mit képviselünk Istenről. Hogyan fejezhető ki Ő? Karl Frielingson ezt írtja Istenképek c. könyvében:
„Bárhogy próbáljuk is Istent megtapasztalni és kifejezni, nem szabad elfelejtenünk, hogy Istent soha nem tudjuk teljes mértékben megragadni és végső soron az Istenről szóló beszédben „írástudatlanok” maradunk. Örökre az igaz Isten keresésének útján bandukolunk.”
Teljes mértékben nem ismerhetjük meg Őt, de Isten saját maga, önkijelentésében megismertette magát velünk és mégis, nagyon egyéni, hogy milyen kép él bennünk Róla. Hogyan szólítjuk meg Őt az imádságainkban? Milyen jelzőket mondunk rá, amikor Róla beszélünk? Mi az, amit egy igehirdetésben, gyermekek és fiatalok közötti szolgálatban képviselünk?
Az Istenről bennünk élő képnek van tudatos és tudattalan része – amit és ahogy kifejezünk. Mit tanítunk mindezekkel a körülöttünk élőknek?
Hogyan gondolkodnak Istenről a körülöttünk lévők? A gyermekek, az ifjak és felnőttek mit képviselnek tudatosan, és mi az, ami a tudatalatti viszonyulásukat mutatja meg? Egészséges és támogató-e az Istenről alkotott képük vagy inkább valamilyen torzó és korlát a hitük számára? Hogyan ismerhető ez fel, és mit tehetünk azért, hogy a szolgálatunkban: legyen szó hittanoktatásról, igehirdetésről, lelkigondozásról segíthessük az Isten egészséges megismerését?
Milyen szerepet játszanak istenképünk alakulásában kulturális és vallásszociológiai tényezők?
Hogyan kapcsolódnak maladaptív mintáink a bennünk élő istenképhez? Hogyan alakulnak személyes sorsunk és istenképünk összefüggései? Kijelentés és Isten-tapasztalat, a szent és személyes, mint kapcsolat és kommunikáció.
Ezeknek a kérdéseknek járunk utána a képzés során, elméleti alapok, önismereti gyakorlatok és a szolgálatunkba továbbvihető jó gyakorlatok által.

A témafeldolgozás menete:
• Hogyan állunk az Istenről való gondolkodásunkkal? (istenképeink)
• Mit tanít a Szentírás Istenről? A Biblia istenképe
• Torz, megbetegítő és segítő istenképek
• Istenképek a lelkipásztori szolgálatunkban: lelkigondozás
• Istenképek a lelkipásztori szolgálatunkban: igehirdetés
• Korosztályi sajátosságok az Istenről való gondolkodásmódban
• A hitoktatás határai és lehetőségei a gyermekek hitének formálásában
• A résztvevők saját kérdéseinek, behozott és kapcsolódó témáinak átgondolása, megbeszélése

Ajánlott irodalom:
Frielingsdorf, Karl: Istenképek. Ahogy beteggé tesznek, és ahogy gyógyítanak, Budapest, Szent István Társulat, 2019.
Gyökössy Endre: Életápolás, Budapest, Szent Gellért Kiadó és Nyomda, 2010.
Gyökössy Endre: Magunkról magunknak, Budapest, Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya, 1992.
Pál Ferenc: Tükör által világosan – Isten arcvonásai az önismeret fényében, Budapest, Kairosz Kiadó, 2019.
Schweitzer, Friedrich: Vallás és életút, Budapest, Kálvin Kiadó, 1999.